Technologie en geautomatiseerde documentatie voor Avenue2

Bij Maastricht ligt voor veel Nederlanders het begin van de Route du Soleil, maar ook één van de eerste knelpunten op weg naar het zonnige zuiden. Het consortium Avenue2 werkt hier om de A2 bij de Limburgse hoofdstad beter door te laten stromen, met een voor Nederland unieke tunnel met twee verdiepingen.

Peter Daas was als één van de ontwerpers 2,5 jaar lang medeverantwoordelijk voor de techniek in de tunnel. Hij heeft zich inmiddels ontwikkeld tot één van de tunnelspecialisten van Strypes.

Landelijke Tunnelstandaard

Rijkswaterstaat heeft voor de bouw van tunnels gedetailleerde eisen en voorschriften opgesteld. Deze zogenaamde Landelijke Tunnelstandaard bevat onder meer een technische standaard, met als doel de besturing in de Nederlandse tunnels overal eenduidig te maken. Peter: ‘Dit project was al in volle gang toen de Landelijke Tunnelstandaard werd ingevoerd. Een tunnel zoals deze is een technisch complex project met tientallen installaties en die moesten we dus alsnog volgens de nieuwe, zeer gedetailleerd omschreven standaard gaan realiseren. Je kunt zeggen dat ik enkele hoofdstukken van de Landelijke Tunnelstandaard nu zo ongeveer uit mijn hoofd ken. Ik heb in het begin van het project gewerkt om een ontwerp te maken om de besturing(software) van alle audio- en videosystemen volgens de standaard te koppelen. Later heb ik gewerkt aan o.a. de vloeistofpompinstallaties en de brandblusinstallaties.’

Documentatietool

‘De uitdaging bij een opdracht als deze is dat je met verschillende aannemers, leveranciers, teams van installateurs en ontwerpers werkt met ieder zijn eigen aanpak en ideeën. Daarnaast is documentatie een essentieel onderdeel. Avenue2 heeft ervoor gekozen een eigen documentatietool te ontwikkelen die automatisch de eenduidige documentatie vanuit één centrale database  in een Word-document genereert.

Tunnelspecialist

Strypes stimuleert medewerkers om zich tot specialist in verschillende vakgebieden te ontwikkelen. Dit wordt gewaardeerd door onze opdrachtgevers. Inmiddels is Peter door een andere opdrachtgever gevraagd om mee te werken aan de tender van een nieuwe tunnel tussen Duitsland en Denemarken, één van de grootste infrastructurele projecten van Europa. Daarnaast werkt hij mee aan een tender van renovaties van negen bestaande tunnels in Nederland waaronder de Beneluxtunnel.

Routeerbare noodstop als standaard voor bruggen Rijkswaterstaat

Strypes en Rijkswaterstaat zijn elkaar niet vreemd - Strypes heeft in verschillende projecten opdrachten voor Rijkswaterstaat gedaan op het gebied van...

Lees meer

Software en veiligheid Schinkelspoorbrug

De nieuwe Schinkelspoorbrug is een belangrijke vernieuwing van de spoorinfrastructuur in Amsterdam. De brug van 128 ton kan in 60 seconden geopend en ...

Lees meer

SCADA voor MOBZ

De afkorting MOBZ staat voor Modernisering Object Bediening Zeeland. Doel van dit grote project van Rijkswaterstaat is om de Zeeuwse sluizen en brugge...

Lees meer

Vervanging bediening en besturing Sluizen Noordzeekanaal

De bruggen en sluizen in het Noordzeekanaal zijn aan een toekomstbestendig besturingssysteem toe. Strypes werkt daaraan mee, bij opdrachtgever Croon E...

Lees meer