Software en veiligheid Schinkelspoorbrug

De nieuwe Schinkelspoorbrug is een belangrijke vernieuwing van de spoorinfrastructuur in Amsterdam. De brug van 128 ton kan in 60 seconden geopend en gesloten worden en zorgt zo voor efficiëntere verkeersstromen. Vanzelfsprekend heeft veiligheid de hoogste prioriteit en techniek moet deze garanderen. Anne van der Heiden van Strypes was hier als specialist voor aangetrokken.

Veiligheidscircuits

Het aansturen van de Schinkelbrug vindt plaats met onder andere een PLC van Siemens. De moeilijkheidsgraad van de installatie werd vooral door de veiligheidsnormen bepaald: er moet maximale zekerheid bestaan over het functioneren van álle onderdelen van het systeem. Anne licht toe: ‘Een treinmachinist vertrouwt volledig op zijn seinen. Een mechanische controle-inrichting geeft aan wanneer de brug dicht is en de rails over de brug precies uitgelijnd zijn. Dit moet feilloos zijn. Er mag nergens een valse melding optreden en daarom moeten er voortdurend onderlinge checks plaatsvinden.’ De opdracht van Anne bestond oorspronkelijk uit het ontwerpen van de software, maar werd al snel uitgebreid met o.a. het ontwerp van de veiligheidscircuits en faalkansberekeningen van deze circuits.

Hydrauliek

Het streven naar veiligheid betekent ook dat ProRail conservatieve keuzes maakt voor wat de techniek betreft. De mogelijkheden waren daardoor beperkt en dat zorgde voor extra uitdagingen. Een andere factor was de aandrijving. Anne: ‘De brug wordt hydraulisch aangedreven. Het is belangrijk om buiten je eigen vakgebied mee te kunnen denken om de beste afstemming te bereiken tussen PLC-besturing en de hydraulische installatie. Gezond verstand en goede communicatie met derde partijen zijn onontbeerlijk voor succes’.

Routeerbare noodstop als standaard voor bruggen Rijkswaterstaat

Strypes en Rijkswaterstaat zijn elkaar niet vreemd - Strypes heeft in verschillende projecten opdrachten voor Rijkswaterstaat gedaan op het gebied van...

Lees meer

Technologie en geautomatiseerde documentatie voor Avenue2

Bij Maastricht ligt voor veel Nederlanders het begin van de Route du Soleil, maar ook één van de eerste knelpunten op weg naar het zonnige zuiden. H...

Lees meer

SCADA voor MOBZ

De afkorting MOBZ staat voor Modernisering Object Bediening Zeeland. Doel van dit grote project van Rijkswaterstaat is om de Zeeuwse sluizen en brugge...

Lees meer

Vervanging bediening en besturing Sluizen Noordzeekanaal

De bruggen en sluizen in het Noordzeekanaal zijn aan een toekomstbestendig besturingssysteem toe. Strypes werkt daaraan mee, bij opdrachtgever Croon E...

Lees meer